lördag 21 december 2013

Julbak - Vörtbröd

Nåt jag gillar på jul är bland annat vörtbröd. Jag gillar den fylliga och mustiga smaken. Dock är vörtbröd rätt onyttigt med alla jäsningar i mjöl och  jäst. Det kan innehålla antingen julmust eller julöl för att få fram smaken vilket också är rätt onyttigt. Men det är ju så gott med vörtbröd! Så därför gjorde jag en egen variant som funkar någorlunda. Det är inte riktigt LCHF eftersom jag har i både julöl och russin. Men det är bara jul en gång om året. Min variant blev väldigt god! Det liknade riktigt vörtbröd fast det blev mycket saftigare.

Det här är ett modifierat recept från Veronika Lindmans blogg Veves kamp. Se grundreceptet HÄR

Ca 18 skivor blev det av brödet.

5 ägg
1,5 dl crème fraiche
2 dl julöl
2,5 dl Pofiber
1,5 dl Fibrex
2 tsk bakpulver
3 msk Fiberhusk
3 msk vörtkrydda
1 krm salt
2 msk sötning (jag tog Sukrin)
1 dl russin (går att utesluta)

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg en stund så det blir fluffigt, vispa ner crème fraiche och sen ölet. Blanda alla de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Fördela smeten jämnt i en brödform med smörpapper i, ställ in i ugnen i 30-40 min.

Låt svalna. Skiva sen upp och lägg smörpapper emellan. Frys in och ta ut i omgångar om du inte ska äta/bjuda på allt på en gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar