onsdag 27 november 2013

Kesoplättar

När jag inte vet vad jag kommer på att göra till frukost/lunch/middag/mellanmål/snacks/ whatever, så steker jag några kesoplättar. Det brukar räcka med 2-4 stycken beroende på hur hungrig jag är. De är ju rätt mättande eftersom de är i princip bara protein, det vill säga grymt bra!

Receptet är från 56kilo.se men jag har fyrdubblat receptet så man får flera över.

Det här receptet ger 12-14 stycken

5 ägg
500 gram keso (stor burk)
3,75 matskedar fiberhusk (finns på glutenfria hyllan i affären)
2-3 kryddmått salt

Blanda och mixa allt med en stavmixer och klicka ut 4 stycken i en stekpanna med kokosolja (utan smak) eller smör. Platta till dem lite med stekspaden eller en sked. Stek på ganska svag/medelstark värme en relativt lång stund tills botten är fint gyllengul och plättarna stabila nog att vända.

Jag brukar göra varma mackor av kesoplättarna med ost och skinka. Det är så gott! Men självklart kan du till exempel lägga i lite vaniljpulver/vaniljextrakt eller kanel och kardemumma och göra plättarna till dessert. Då kan du ha andra pålägg som typ vispad grädde och bär eller något annat gott. There is no end of the possibilities!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar